Gebouw Maasziekenhuis Pantein
  1. Home
  2. Behandeling & onderzoek
  3. Welkom op afdeling Geriatrie
Patiëntenfolder

Welkom op afdeling Geriatrie

U wordt tijdelijk opgenomen op afdeling Geriatrie van het Maasziekenhuis. Op deze afdeling verblijven oudere mensen die verschillende problemen hebben. In deze folder leggen wij uit wat een klinisch geriater voor u kan betekenen. U leest ook wat er op de afdeling gebeurt en met wie u te maken krijgt. Zowel de artsen als de verpleegkundigen proberen uw verblijf zo aangenaam mogelijk te maken.

Wat is een klinisch geriater?

De klinisch geriater is gespecialiseerd in de zorg voor ouderen met meerdere lichamelijke aandoeningen tegelijkertijd. Juist omdat er meerdere problemen tegelijk een rol kunnen spelen, is het soms moeilijk om een duidelijke oorzaak te vinden. Tijdens uw ziekenhuisopname worden de problemen in kaart gebracht en onderzoeken verricht. De geriater kijkt hierbij samen met u welke onderzoeken er nodig zijn en of deze niet te belastend zijn voor u. De ziekenhuisopname is gericht op het doen van onderzoek en het stellen van een diagnose. Na de behandeling in het ziekenhuis gaat u in principe terug naar uw eigen woonomgeving.

Polikliniek Geriatrie

Voorafgaand aan de ziekenhuisopname bezoekt u de polikliniek geriatrie. Daar wordt u onderzocht, het doel van de opname en de geplande onderzoeken met u besproken. De opname vindt meestal twee tot zeven dagen na het polibezoek plaats. U wordt gebeld wanneer opname plaats vindt.

Opname en behandeling

Er vindt een opnamegesprek plaats met de geriater, verpleegkundige en indien mogelijk de transferverpleegkundige. Tijdens dit gesprek wordt nogmaals gesproken over uw behandelwensen. Er wordt gesproken over welke behandelingen u wel wilt ondergaan en welke niet, of u wel of niet gereanimeerd wilt worden.
Tijdens een ziekenhuisopname hebben ouderen een hoger risico om te vallen dan in de thuissituatie. Ook hebben zij meer kans op verwardheid (delier). Tijdens het gesprek wordt besproken of er maatregelen nodig zijn om de kans op vallen en verwardheid te verminderen.

Tijdens uw opname zijn de volgende zorgverleners betrokken bij uw onderzoek en behandeling:

  • geriater;
  • verpleegkundige/helpende;
  • medewerker maatschappelijke zorg;
  • transferverpleegkundige;
  • roomservicemedewerker.

De transferverpleegkundige brengt in kaart welke hulp u nodig heeft na de opname in het ziekenhuis en bespreekt met u welke mogelijkheden er zijn. De aanvragen worden zoveel mogelijk geregeld voordat u het ziekenhuis verlaat. De roomservicemedewerker verzorgt uw maaltijd en ondersteunt bij het eten. Zo nodig worden ook de fysiotherapeut, ergotherapeut, logopediste, diëtiste, vrijwilligers, geestelijk verzorger en/of psycholoog betrokken.
Op de afdeling lopen regelmatig geneeskunde studenten (coassistenten) stage. Zij worden opgeleid tot arts.

Een belangrijk onderdeel van de opname is de observatie. De artsen, de verpleegkundige en andere betrokken hulpverleners zoals fysiotherapeuten en ergotherapeuten bekijken u gedurende de opname op verschillende gebieden. Daarnaast worden er onderzoeken verricht. Het kan hierbij gaan om bloedafname, het maken van röntgenfoto’s of een geheugenonderzoek.

U kunt bij de verpleging terecht voor praktische en zorgvragen. De geriater is verantwoordelijk voor de dagelijkse medische zorg en is het aanspreekpunt voor u en uw familie bij medische vragen.

Verhindering

Als u wilt afzien van opname of als de opname niet door kan gaan, kunt u contact opnemen met het Opnamebureau, telefoonnummer 0485-84 57 10.

Identificatieplicht

Bij elk bezoek aan het ziekenhuis moet u, als patiënt, een geldig legitimatiebewijs kunnen laten zien. Dit kan een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs zijn.

Wat neemt u mee bij opname?

Buiten de gebruikelijke zaken als kleding en toiletartikelen is het goed om de volgende zaken mee te nemen:

  • Makkelijke kleding voor overdag.
  • Goed passend, stevig schoeisel of dichte pantoffels.
  • Uw eigen loophulpmiddelen, zoals een rollator of stok (indien van toepassing).
  • Uw bril en gehoorapparaat met extra batterijen (indien van toepassing).
  • Alle medicijnen die u gebruikt in de originele verpakking, ook zelfzorgmedicatie en voedingssupplementen. Graag ook de baxterrollen meenemen. Mocht er medicatie veranderd worden tijdens opname, dan kunt u overgebleven baxterrollen van thuis achterlaten in het ziekenhuis om medicatiefouten te voorkomen. Bij opname wordt besproken of u tijdens opname uw eigen medicijnen blijft gebruiken of dat de medicijnen door het ziekenhuis worden verstrekt.
  • Indien van toepassing het doseerschema van de trombosedienst.
  • Legitimatie en zorgpas.
  • Vertrouwde spullen, zoals een foto. Een (puzzel)boek, tijdschriften. Laat waardevolle bezittingen thuis.
  • Een overdracht van de thuiszorg of ouderenverpleegkundige (indien van toepassing).
  • Bereid uw opname voor. Schrijf uw vragen en wensen vooraf op en neem ze mee.
  • Eventuele dieetvoorschriften.

Contactpersoon

Informatie over uw gezondheid is persoonlijk en wordt alleen gedeeld met een door u aangewezen contactpersoon. Bij opname wordt gevraagd of u een contactpersoon wilt aanstellen gedurende de opname. Diegene is dan aanspreekpunt voor de afdeling en wordt op de hoogte gehouden van het verloop tijdens opname en indien nodig betrokken bij de behandeling. Vragen vanuit de familie lopen via deze contactpersoon.

Waar melden?

Op de dag van opname meldt u zich bij de secretaresse van de afdeling B3, Geriatrie. Indien nodig kunt u een rolstoel lenen bij de hoofdingang. Hiervoor heeft u een muntstuk van 2 euro nodig. De verpleegkundige die voor u zorgt, maakt u wegwijs op de afdeling.

Afdeling Geriatrie

Op de verpleegafdeling B3 zijn 6 bedden beschikbaar voor patiënten die opgenomen zijn voor de klinisch geriater. Op de afdeling wordt gemengd verpleegd. Afhankelijk van het bed dat beschikbaar is en de aard van de ziekte wordt bepaald of u op een één- of meerpersoonskamer komt te liggen. De afdeling Geriatrie is geen gesloten afdeling, de afdelingsdeur is voor iedere patiënt open. Bij opname krijgt iedere patiënt een polsbandje met zijn/haar naam en geboortedatum.

Rooming-in

Soms kan het prettig zijn als familie kan blijven overnachten (rooming-in). Dit kan het geval zijn als iemand onrustig of angstig is, bijvoorbeeld door geheugenproblemen of een acute verwardheid (delier).

De logé kan een maaltijd gebruiken in het bezoekersrestaurant of kan tegen betaling een maaltijd op de afdeling nuttigen. Wilt u gebruik maken van de mogelijkheid van rooming-in? Bespreek dit dan met de verpleegkundige. Vanwege de beperkte ruimte is dit niet altijd mogelijk. Daarom is het belangrijk om dit te overleggen met de verpleegkundige van de afdeling.

Dagindeling

Bewegen

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn te weinig bewegen. Hierdoor verliezen ze snel spiermassa en conditie, wat kan leiden tot verlies van zelfstandigheid. Het is erg moeilijk om na ontslag de conditie en spierkracht weer op te bouwen. Daarom is het belangrijk dat u tijdens uw opname goed blijft bewegen. De fysiotherapeut, medewerker maatschappelijke zorg en vrijwilligers kunnen u hierbij helpen. Probeer zoveel mogelijk zelf te doen, zoals u dat thuis ook gewend was.

Voeding

Naast voldoende bewegen, zorgt de juiste voeding en een goede dagstructuur voor een beter herstel. Om die reden eet u, als uw lichamelijke gezondheid het toelaat, gezamenlijk met anderen in de huiskamer.

Activiteiten

U kunt ook mee doen aan activiteiten die de medewerker maatschappelijke zorg organiseert, waaronder spel, muziek, bewegingsactiviteit en creatief bezig zijn en/of een groepsgesprek. In de huiskamer kunt u ook de krant of een tijdschrift lezen of een kopje koffie drinken. Er wordt uiteraard rekening gehouden met uw belastbaarheid.

Overdag is er op doordeweekse dagen altijd een medewerker maatschappelijke zorg aanwezig in de huiskamer. Zij wordt ondersteund door vrijwilligers. Er zijn vrijwilligers die handmassage kunnen toepassen ter ontspanning. Meer informatie over de vrijwilligers vindt u in de GIDZ folder.

Bezoektijden

Op de website vindt u altijd de meest actuele informatie over bezoektijden en maatregelen op afdeling B3:
www.maasziekenhuispantein.nl/praktische-informatie/op-bezoek/bezoektijden-en-maatregelen
De bezoektijden voor de afdeling geriatrie zijn bij voorkeur vanaf 17.00 uur, omdat er gedurende de gehele dag onderzoeken, observaties en behandelingen plaatsvinden. Indien dit voor u niet mogelijk is en u tussen 15.00 en 17.00 uur bezoek wilt ontvangen, wilt u dit dan aangeven aan de afdelingsverpleegkundige? U kunt bezoek ontvangen in uw eigen kamer. U mag in overleg met de verpleegkundige ook plaatsnemen in de lounge naast afdeling B3 of even naar beneden gaan.

Artsenvisite

De klinisch geriater loopt van maandag tot en met vrijdag dagelijks visite. Tijdens de visite bespreekt de geriater de voortgang van uw behandeling met u. Als dat nodig is, wordt uw behandeling bijgesteld. Indien nodig wordt er een familiegesprek gepland.

Ontslaggesprek met de klinisch geriater

Voordat u naar huis gaat, heeft u een ontslaggesprek met de klinisch geriater. Tijdens het ontslaggesprek bespreekt de geriater de behandeling, de uitslagen van de eventuele onderzoeken en het vervolgtraject met u. Uw familie/mantelzorger mag bij dit gesprek aanwezig zijn. U krijgt informatie en instructies mee voor thuis.

Zorg na ontslag

Na ontslag krijgt u mee:

  • Ontslagpapieren.
  • Een overdracht met eventuele leefregels en adviezen.
  • Afspraakkaart indien van toepassing.

Voorzieningen

  • De verpleegkundige kunt u oproepen met de bel naast het bed. U drukt op de rode knop. In elk toilet hangt een touwtje, waarmee u de verpleegkundige kunt oproepen.
  • Tijdens de opname kunt u gratis gebruik maken van televisie, telefoon en internet. Het Maasziekenhuis stelt hiervoor een tablet beschikbaar. De verpleegkundige kan u hierover meer informatie geven.
  • Informatie over parkeren, post, rechten en plichten, inzage in uw dossier en andere praktische zaken leest u in de folder ‘Wegwijzer bij opname’.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, dan kunt u deze natuurlijk stellen aan een van de medewerkers van de afdeling.