3. Zelf pijnmedicatie doseren bij bevalling

Zelf pijnmedicatie doseren bij bevalling

26-06-2019
Zelf pijnmedicatie_verpleegkundige met pomp

Sinds kort biedt het verloskundig team van Maasziekenhuis Pantein een extra mogelijkheid van pijnbestrijding bij bevallingen, naast bijvoorbeeld de ruggenprik. Vrouwen kunnen zich zelf op een veilige manier het medicijn remifentanil toedienen.

Dit gebeurt via een infuus (naald met slangetje in de arm) met daaraan gekoppeld een pompje met een drukknop.

Prachtige aanvulling

Jacqueline Allers-Kuunders, klinisch verloskundige in het Maasziekenhuis: “Wij merken dat er bij aanstaande moeders vraag is naar deze wijze van pijnbestrijding tijdens de bevalling. Dit is een prachtige aanvulling op de mogelijkheden die we in het Maasziekenhuis al bieden om de weeën te verzachten.”

Veilgheid voorop

Een bevalling is een intense gebeurtenis. Elke vrouw ervaart de weeën verschillend. Tijdens het gebruik van de pijnmedicatie wordt de conditie van moeder en kind goed in de gaten gehouden. Voor de veiligheid is de hoeveelheid toe te dienen medicatie begrensd, dus te veel toedienen is niet mogelijk.

FOTO: Jacqueline Allers-Kuunders legt de werkwijze van het infuus met pompje uit.