2. Patiëntencommunicatie
  3. Foto’s, video’s of geluidsopnames maken

Foto’s, video’s of geluidsopnames maken

Wilt u in het ziekenhuis foto’s, video’s of geluidopnames maken? Dan is het goed om de onderstaande informatie door te lezen.

Toestemming van de betrokkenen

Voor het maken van foto’s, video’s of geluidsopnames is altijd toestemming nodig van alle personen die u fotografeert, filmt of waarvan u geluidsopnames maakt. Ook is het belangrijk dat u aangeeft waarvoor u het materiaal wilt gebruiken. Extern publiceren van foto’s of opnames (bijvoorbeeld op websites of social media) is niet toegestaan zonder schriftelijke toestemming van alle betrokkenen en de afdeling Communicatie.

Als u geen schriftelijke toestemming van Pantein en de betrokkenen heeft, dan mag u de foto’s of opnames niet gebruiken. Dit geldt zowel voor opnames waarbij volwassenen als kinderen betrokken zijn. Ook geldt het zowel voor opnames in het ziekenhuis als op ons buitenterrein.

Gesprek met uw zorgverlener opnemen

Misschien is het voor u belangrijk om een gesprek met uw zorgverlener op te nemen zodat u het gesprek later nog eens terug kunt luisteren. Als u dit wilt, leest u dan onderstaande informatie door:

• Het is belangrijk dat u aan de zorgverlener toestemming vraagt voor het opnemen van het gesprek. In de meeste situaties zal dit geen probleem zijn. Is er bezwaar tegen het opnemen van het gesprek, dan zorgen wij ervoor dat de informatie schriftelijk beschikbaar is.
  • Het is belangrijk dat u de opgenomen informatie alleen voor privédoeleinden gebruikt. Het schriftelijk of online publiceren van de opnames of foto’s zonder schriftelijke toestemming van de zorgverlener en eventuele andere betrokkenen is niet toegestaan.