3. Coloscopiecentrum opnieuw zeer positief beoordeeld

Coloscopiecentrum opnieuw zeer positief beoordeeld

01-03-2019
Gebouw Maasziekenhuis Pantein

Het coloscopiecentrum van het Maasziekenhuis is een van de landelijke centra waar preventief darmonderzoek plaatsvindt. Het ziekenhuis ontving deze maand opnieuw een zeer positieve score bij de jaarlijkse kwaliteitstoets.

De coloscopieën in het Maasziekenhuis bereiken doorgaans hoge kwaliteitsscores, de doorlooptijden liggen ruim beter dan de gemiddelde landelijke doorlooptijden.

Eerst laboratoriumonderzoek

Alle mannen en vrouwen tussen de 55 en 75 jaar worden opgeroepen voor deelname aan het bevolkingsonderzoek darmkanker. Bij het onderzoek wordt gekeken of er in de ingeleverde ontlasting bloedsporen zitten. Dit kan duiden op de aanwezigheid van darmkanker. Omdat dit met het blote oog niet zichtbaar is, wordt de ontlasting in het laboratorium onderzocht. Als er bloed in de ontlasting wordt gevonden, is vervolgonderzoek noodzakelijk, meestal een coloscopie.

Hoe eerder, hoe beter

Maag- Darm- Leverarts L. Epping van het Maasziekenhuis noemt dit onderzoek heel belangrijk. Hij is dan ook blij dat veel inwoners van de regio gebruik maken van deze mogelijkheid tot vroegtijdige opsporing. “Dankzij het bevolkingsonderzoek kan darmkanker eerder worden opgespoord en behandeld. Hoe eerder we er bij zijn, hoe groter de kans op genezing.”

Goede kans op genezing

Darmkanker wordt ook wel een sluipmoordenaar genoemd. Het duurt lang voordat de ziekte zich ontwikkelt en klachten geeft. Mensen gaan daardoor vaak pas laat met klachten naar een arts. Dankzij het landelijk bevolkingsonderzoek wordt bij de onderzochte mensen darmkanker eerder opgespoord.

Darmkanker voorkomen

Epping: “Door vroege opsporing is er een goede kans op genezing. Bij vroege ontdekking is de behandeling ook minder zwaar. In 2018 werd bij 7 procent van de mensen, die een bevolkingsonderzoek coloscopie in het Maasziekenhuis lieten verrichten, darmkanker ontdekt. En dit bijna altijd in een vroeg stadium met goede kans van genezen. Bij nog eens 30 procent werden vergevorderde poliepen verwijderd omdat deze namelijk kunnen uitgroeien tot darmkanker. Door ze te verwijderen wordt darmkanker voorkomen.”