3. Met bedfiets sneller weer op de been

Met bedfiets sneller weer op de been

06-10-2017
Patient traint in bed met bedfiets

Het Maasziekenhuis heeft sinds kort een MOTOmed elektrische bedfiets voor patiënten die langere tijd in bed moeten liggen. De elektrische bedfiets voorkomt het verlies van spierkracht en houdt gewrichten soepel.

Sneller op de been

Het gebruik van de bedfiets is zeer bruikbaar voor mensen die bijvoorbeeld langere tijd aan de beademing of op de intensive care-afdeling liggen en al die tijd niet zelfstandig hun benen kunnen bewegen. Ook patiënten op andere verpleegafdelingen hebben hier veel baat bij. Met de elektrische bedfiets ondersteunt het ziekenhuis patiënten op weg naar een sneller herstel.

Afname spierweefsel

Fysiotherapeut Desiree Hilbrands van het Maasziekenhuis over het belang van de bedfiets: “Na twee, drie dagen is er al sprake van spierverval. De spieren verslappen snel en gewrichten worden stijf, simpelweg omdat ze niet meer worden gebruikt en het spierweefsel dan afneemt. Dat voelt in je benen alsof je een zware griep hebt gehad.” De elektrische bedfiets kan op alle afdelingen worden gebruikt bij iedereen die langdurig in bed moet blijven liggen.

Vrienden van het Maasziekenhuis

De aanschaf van de MOTOmed bedfiets is mogelijk gemaakt door een royale gift van de stichting ‘Vrienden van het Maasziekenhuis’. Het apparaat werd aangeboden door penningmeester Harrie van Boekel van de Vrienden. Fysiotherapeut Desiree Hilbrands en cardioloog-intensivist Ralf Vromans hadden de aanvraag voor de bedfiets bij de Vrienden ingediend en bepleit. Vromans liet namens beiden weten dankbaar en ‘superblij te zijn’ met dit apparaat: “Nu wij het in huis hebben zal het gebruik ervan snel toenemen.”

Stichting Vrienden van het Maasziekenhuis zet zich belangeloos in voor diverse extra’s voor patiënten zodat het ziekenhuis nog leefbaarder, aangenamer, sfeervoller, en aantrekkelijker wordt.

Patiënt in bed met ligfiets

FOTO: * Cardioloog R. Vromans (links) heeft zojuist de elektrische bedfiets in ontvangst genomen van penningmeester Harrie van Boekel (rechts met bril). Foto: Gijs Hoogland.