Naar het Maasziekenhuis? 3 Goede Vragen

Publicatiedatum: 24 oktober 2018

Maasziekenhuis Pantein attendeert patiënten sinds deze maand op de 3 Goede Vragen. De 3 Goede Vragen is een handig en eenvoudig hulpmiddel voor patiënten om in het ziekenhuis het goede gesprek te voeren.


Hulpmiddel voor bezoek aan ziekenhuis
Een ziekenhuisbezoek is voor veel mensen best spannend. Je hoort veel informatie voor het eerst. ‘Het komt regelmatig voor dat mensen vergeten om bepaalde vragen te stellen. Dat is de reden dat we als Cliëntenraad graag een hulpmiddel wilden inzetten dat hierbij kan ondersteunen, aldus Dinie Frederix van de Cliëntenraad. We kwamen toen uit bij de 3 Goede Vragen van de Patiëntenfederatie Nederland.’

 

De 3 Goede Vragen zijn:
1 . Wat zijn mijn mogelijkheden?
2. Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
3. Wat betekent dat in mijn situatie?

 

Stel vooral je vragen
Door deze vragen te stellen, haal je zoveel mogelijk uit het gesprek. Guido Vermeulen, arts bij het Maasziekenhuis, is blij met dit initiatief. ‘Het is voor mensen een steuntje in de rug. Wij hebben de 3 Goede Vragen op ons bureau in de spreekkamer staan. Het is een uitnodiging om vooral je vragen te stellen. Dat is belangrijk voor de patiënt en ook voor ons als arts om te weten wat voor iemand belangrijk is.’

Gemma Yocarini van de Cliëntenraad: ‘het mooie van dit initiatief is dat we de drempel verlagen. Sommige mensen zijn uitstekend voorbereid als ze naar het ziekenhuis gaan, maar er zijn ook mensen die niet goed hun vragen durven te stellen of die niet goed weten hoe ze het gesprek met de arts kunnen voorbereiden. De 3 Goede Vragen zijn een uitnodiging en hulpmiddel om je te ondersteunen.’

 

Het Maasziekenhuis attendeert bezoekers met flyers en andere uitingen in het ziekenhuis op dit initiatief. Op de website van het Maasziekenhuis is meer informatie en een filmpje te vinden.