3. Nieuwe MRI in gebruik met nieuwste technologie

Nieuwe MRI in gebruik met nieuwste technologie

12-11-2019
Verpleegkundige bij de MRI scan

Deze maand heeft het Maasziekenhuis een nieuwe MRI in gebruik genomen. Door de ingebruikname van de nieuwe apparatuur kan met nog meer precisie de juiste diagnose worden gesteld.

Nog scherpere beelden

Wanneer er sprake is van gezondheidsklachten, dan is de oorzaak daarvan niet altijd aan de buitenkant te zien. Goede apparatuur voor medische beeldvorming is in zo’n situatie erg belangrijk. Door de nieuwe apparatuur die onlangs in gebruik is genomen, zijn de beelden nog scherper. Dit ondersteunt bij het stellen van de juiste diagnose. Via een MRI-scan worden de botten, gewrichten en omliggend weefsel zoals spieren, pezen en kraakbeen in beeld gebracht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van magnetische en radiogolven.

Vriendelijker voor de patiënt

Iedereen die wel eens een MRI heeft gehad, weet dat het apparaat een soort buis is waar je in gaat voor een scan: je schuift er met je hele lichaam in waarbij je hoofd als eerste gaat. Dit wordt door veel mensen als spannend en soms benauwend ervaren. Met de nieuwe MRI kunnen patiënten er in de meeste gevallen in omgekeerde richting in: dus eerst met de voeten en het hoofd als laatste. Ze voelen zich hierdoor minder opgesloten. Bij een aantal patiënten blijft het vanwege het te onderzoeken lichaamsdeel nodig om eerst met het hoofd in de MRI te gaan.