3. Virtual reality-bril voor kinderen tegen angst en pijn

Virtual reality-bril voor kinderen tegen angst en pijn

19-06-2020
VR bril voor kinderen

De kinderverpleegkundigen en pedagogisch medewerkers van Maasziekenhuis Pantein zijn gestart met een proef voor angst- en pijnvermindering door de inzet van een VR-bril op de kinderafdeling.

Verminderen angst en pijn

De bril wordt door de verpleegkundigen en pedagogisch medewerkers ingezet bij kinderen die geopereerd worden, angstig zijn of veel pijn hebben. Door de VR-bril voor en na de operatie te gebruiken kan angst en pijn verminderd worden. Het werkt eigenlijk heel simpel, pijn en angst nemen ruimte in in je hersenen, door de hersenen met iets anders bezig te laten zijn is hier minder ruimte voor. Een VR-bril sluit je helemaal af van deze wereld, je gaat het sprookjesbos of de jungle in, er zijn ontspanningsoefeningen of ballonnen moeten uit de lucht worden gehaald. Deze afleiding helpt je om pijn en angst naar de achtergrond te verdringen.

De inzet van nieuwe technologie zoals een VR-bril ondersteunt het herstel van kinderen, zodat ze sneller en met een zo positief mogelijke ervaring naar huis kunnen. Ook is het voor medewerkers leuk om met deze technologie te werken.
Het Maasziekenhuis wil de komende tijd veel ervaringen opdoen en daarnaast kijken of de bril ook op andere afdelingen in het ziekenhuis kan worden ingezet.