3. Vrouwvriendelijke kijkoperatie in de baarmoeder

Vrouwvriendelijke kijkoperatie in de baarmoeder

01-11-2022
E.C. Haagen Gynaecoloog en A.C. de Wit Gynaecoloog

In Maasziekenhuis Pantein worden kijkoperaties in de baarmoeder met een speciale vrouwvriendelijke techniek uitgevoerd.

Met deze techniek verwijderen de gynaecologen weefsel uit de baarmoeder, bijvoorbeeld poliepen of andere afwijkingen. De techniek is speciaal ontworpen om de baarmoederwand te beschermen. Voor kleine ingrepen, zoals kijkonderzoek in de baarmoeder en direct verwijderen van poliepen, vleesbomen, verklevingen of zwangerschapsresten, hoeven vrouwen niet onder narcose en naar de OK. Deze kunnen voortaan poliklinisch en met de mogelijkheid van een roesje worden verwijderd. Een ingreep duurt meestal maar tussen de 10 en 20 minuten.

“Deze behandeltechniek heeft voor vrouwen grote voordelen”, vertelt gynaecoloog Esther Haagen. “De apparatuur kan gemakkelijk worden ingebracht. Dat maakt de procedure vrouwvriendelijk en weinig pijnlijk. Ook gaat de behandeling sneller en worden betere resultaten bereikt. We hebben de afgelopen periode al meerdere vrouwen succesvol op deze manier geholpen. Geen van de vrouwen heeft iets van de ingreep gevoeld, dat is ontzettend fijn. Wij zijn blij dat wij deze behandeling in ons ziekenhuis kunnen aanbieden.”

Voor de behandeling is een verwijzing nodig van de huisarts.

Foto: gynaecologen Sander de Wit en Esther Haagen