Woorden als ‘medicijn’, dat werkt…

Publicatiedatum: 11 april 2019

Positief taalgebruik in de zorg is een krachtig ‘medicijn’. Dat bleek afgelopen week tijdens de training Focustaal en Medische Hypnose waarbij medewerkers van de kinderafdeling van Maasziekenhuis Pantein werden getraind. In de training werd gebruik gemaakt van wetenschappelijk ondersteunde en evidence based interventies gericht op ontspanning, pijn- en angstreductie. 


Taal werkt…
‘Mensen die een moeilijke periode doormaken, bijvoorbeeld bij ziekte, zijn extra gevoelig voor positieve en negatieve woorden. Als een opmerking zowel positief als negatief kan worden opgevat, dan zal een angstige patiënt of iemand die pijn heeft, bijna altijd de negatieve interpretatie kiezen’, aldus Linda Kersten, psycholoog bij het Maasziekenhuis. Door bewust te kiezen voor bepaalde taal krijgen patiënten een rustiger gevoel tijdens de behandelingen. Patiënten ervaren daardoor meer controle over de situatie en krijgen meer vertrouwen in een goede afloop. Dit blijkt ook uit eerder verricht Amerikaans onderzoek.

 

Angst of paniek neemt af
Het werkt als volgt: Als je mensen vooraf vertelt dat iets pijn gaat doen, dan gaan zij daadwerkelijk meer pijn ervaren. Bijvoorbeeld door te zeggen: ‘Ik ga je een prik geven, je zult de eerste dagen na de operatie veel pijn hebben’ en ‘probeer deze medicijnen tegen de pijn’. In plaats daarvan kun je positieve woorden gebruiken zoals: ‘Je krijgt een geneesmiddel om je lichaam gezond te houden’, ‘Wat je voelt, hoort bij het herstel. Ik ben benieuwd hoe snel ‘t werkt en jij je prettiger voelt’.

 

Veel positieve reacties
De training zorgde voor veel positieve reacties bij het enthousiaste team van kinderverpleegkundigen, kinderartsen, pedagogisch medewerkers en kinderpsychologen. ‘Voor medisch personeel is het prettig om meer in handen te hebben dan alleen de gangbare pijnstilling. En patiënten worden dankzij deze methode rustiger en kunnen met meer autonomie medische handelingen ondergaan. Dat is ontzettend waardevol met het oog op goede patiëntenzorg,’ aldus Linda Kersten. Taal is meer dan woorden, dat werd tijdens de training heel duidelijk.