Maasziekenhuis Pantein Hal
  3. Voorbereiding coloscopie met Moviprep 2 liter
Patiëntenfolder

Voorbereiding coloscopie met Moviprep 2 liter

Binnenkort heeft u een afspraak voor een coloscopie (een onderzoek van de dikke darm). Om dit onderzoek goed te kunnen uitvoeren, is het belangrijk dat de darmen volledig gereinigd en leeg zijn. Alleen dan kunnen belangrijke veranderingen, zoals poliepen, herkend worden. Om de darmen volledig leeg te maken, is een voorbereiding inclusief een darmspoeling nodig. Hiervoor krijgt u het laxeermiddel Moviprep. Aan het einde van de darmspoeling moet de ontlasting vloeibaar en helder zijn (en bijvoorbeeld op urine lijken).

Voorbereiding

Wij vragen u om twee dagen voorafgaand aan het onderzoek alleen nog lichte kost te eten.

Wat mag u twee dagen voorafgaand aan het onderzoek niet eten:

• Volkoren graanproducten, zoals: brood met zaden of pitjes, volkorenbrood, volkorenbeschuit, volkoren en meergranen pasta en zilvervliesrijst.
  • Vezelige groenten, zoals: asperges, bleekselderij, zuurkool, snijbonen, sperziebonen, prei, doperwten, peulvruchten, taugé, mais, champignons, tomaten, ui, knoflook, spinazie, andijvie, paprika of rauwkost.
  • Bepaalde fruitsoorten, zoals: sinaasappel, grapefruit, mandarijnen, kiwi’s, bramen, druiven, aardbeien en gedroogde vruchten.
  • Noten en zaden.

Wat mag u twee dagen voorafgaand aan het onderzoek wel eten:

• Broodmaaltijden zoals: beschuit, wit of licht bruinbrood met margarine of boter.
  • Beleg: magere vleeswaren, gekookt ei, hagelslag, chocoladepasta, honing, stroop en jam zonder pitjes.
  • Fruit, zoals: zacht, rijp fruit zonder pitjes, vezels of schil, zoals appel, banaan, peer en avocado, fruit uit blik en vruchtenmoes.
  • Warme maaltijd, zoals: soep met vermicelli en/of soepballetjes (geen groenten).
    Aardappelen, witte rijst, pasta, macaroni, licht gebraden mager vlees, vis of kip (zonder vel). Vleesvervangers zonder vezelige groente, zoals tofu, quorn, schnitzel, gehakt en knakworstjes. Gaar gekookte groenten, zoals bietjes, bloemkool, broccoli en worteltjes.
  • Desserts: vla, pudding, kwark of yoghurt.

Klaarmaken van de Moviprep

• Open de verpakking van Moviprep en open een plastic folie met zakje A en B.
  • Doe de inhoud van sachet A en B in een lege kan en voeg 1 liter koud water toe.
  • Roer de oplossing tot het poeder helemaal is opgelost. Dit kan wel 5 minuten duren.
  • Blijf tijdens het drinken van het laxeermiddel in de buurt van het toilet.

Tip:
Het drinken kan makkelijker zijn als u na elk glas Movriprep een slok appelsap of ijsthee drinkt. U mag lichtgekleurde limonadesiroop aan de Movriprep-oplossing toevoegen voor de smaak. Ook kan het drinken makkelijker gaan met een rietje.

Als u bij het drinken problemen krijgt, mag u een korte pauze inlassen en bijvoorbeeld wat water of thee drinken. Ga zo snel als mogelijk is verder met het drinken van de Moviprep. Het is belangrijk dat u de hele dosis Moviprep op drinkt.

Medicijnen

U neemt uw medicijnen in 2 uur voor of 2 uur na het innemen van het laxeermiddel. Als de arts iets anders heeft afgesproken, volgt u de afspraak van de arts.

Als u bloedverdunners gebruikt, heeft u instructie gekregen om hier tijdelijk mee te stoppen. Zo ook bij het gebruik van medicatie bij suikerziekte.

Sommige mensen moeten bij de voorbereiding ook het medicijn bisacodyl gebruiken. Als uw arts heeft aangegeven dat u ook bisacodyl moet innemen, dan neemt u deze 2 dagen voor het onderzoek om 20.00 uur in en 1 dag voor het onderzoek neemt u de bisacodyl om 16.00 uur in. Bijvoorbeeld: als het onderzoek op woensdag is, dan neemt u maandag om 20.00 uur en dinsdag om 16.00 uur de bisacodyl in.

De dag voor het onderzoek

Op de dag voor het onderzoek eet u bij het ontbijt en de middagmaaltijd alleen lichte kost.

Na 15.00 uur ’s middags mag u niet meer eten. U mag alleen nog heldere vloeistoffen drinken. Heldere vloeistoffen zijn:

• Water.
  • Aanmaaklimonade.
  • Frisdrank zonder koolzuur zoals Crystal Clear, DubbelFriss.
  • Heldere ontvette bouillon (zonder groenten, vlees, vermicelli).
  • Heldere vruchtensappen zonder vruchtvlees zoals appelsap en wit druivensap.
  • Koffie en thee zonder melk. Drink niet meer dan twee kopjes koffie.
  • Heldere isotone sportdranken.

Tussen 18.00 en 19.00 uur maakt u 1 liter Moviprep klaar zoals beschreven en drinkt u dit helemaal op. Na het innemen van de Moviprep moet u minimaal 1 liter heldere drank naar keuze drinken.

De dag van het onderzoek

4 tot 6 uur voor het onderzoek maakt u nog een keer 1 liter Moviprep klaar en drinkt u deze liter Moviprep weer helemaal op. Ook na het innemen van deze liter Moviprep moet u minimaal 1 liter heldere drank drinken. Let op: dit mag nu alleen nog water, thee/koffie zonder MELK of limonade zijn.

Het tijdstip van uw afspraak en reistijd naar het ziekenhuis bepalen hoe vroeg u moet beginnen met spoelen. Het is goed zoveel mogelijk te blijven drinken, totdat de ontlasting er geel en helder uitziet.

U drinkt op de dag van het onderzoek dus tenminste twee liter vocht, deze hoeveelheid is strikt noodzakelijk in verband met het slagen van het onderzoek.

U mag drinken tot 2 uur voor het onderzoek. Daarna mag u dus niets meer drinken totdat het onderzoek voorbij is.

Voorbereidingen in het ziekenhuis

Het onderzoek vindt plaats op de Functieafdeling. Op de afdeling vinden de laatste voorbereidingen op het onderzoek plaats. Daarom is het belangrijk dat u een half uur voor het onderzoek aanwezig bent. Op de afsprakenbrief of e-mail staat waar u zich kunt melden.