1. Home
  2. Cliëntenraad

De cliëntenraad: de stem van de cliënten

Cliënten van het Maasziekenhuis Pantein (patiënten, mantelzorgers en bezoekers) kunnen via de cliëntenraad meepraten, meedenken en meebeslissen over de zorg in het ziekenhuis. De raad behartigt de gemeenschappelijke belangen van de cliënten, signaleert en adviseert, en is onafhankelijk. De raad heeft instemmings- en adviesrecht zoals vastgelegd in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018.

De cliëntenraad bestaat uit zeven leden en een ambtelijk ondersteuner.

De raad vindt het belangrijk dat de cliënt in het Maasziekenhuis in eerste plaats als mens met individuele vragen, wensen en behoeften wordt benaderd. Verder vindt de raad het belangrijk dat voor de cliënten de basisrechten voldoende gewaarborgd zijn. Dit zijn het recht op adequate informatie, op medezeggenschap, op keuze, op veiligheid en op gezondheid.

De cliëntenraad overlegt met de bestuurder en andere geledingen. Hij houdt ook zelf de vinger aan de pols hoe cliënten de zorg beleven, door regelmatig gesprekken met hen te voeren op de afdelingen en in de poliklinieken, de zogenaamde “kwaliteitsrondes”.

Omdat de ziekenhuiszorg vaak gerelateerd is aan de verpleeghuiszorg en thuiszorg is samenwerking en afstemming met de cliëntenraden van de wijkzorg en verpleeghuiszorg van Pantein vanzelfsprekend.

Aandachtspunten cliëntenraad

De cliëntenraad houdt zich onder andere bezig met:

  • Kwaliteit van de zorgverlening
  • Begroting/jaarrekening
  • Sfeer/bejegening cliënten
  • Wachtruimten/wachttijden
  • Veiligheid van cliënten
  • Invulling en kwaliteit van maaltijden
  • Gebouwen/parkeren
  • Onderhoud van kamers en afdelingen
  • Geestelijke verzorging
  • Nieuwe ontwikkelingen

Meer informatie leest u in de folder Cliëntenraad

Heeft u suggesties of vragen?

Uw vragen of suggesties zijn van harte welkom. Neem contact op met ons via clientenraad@pantein.nl

Of:

Cliëntenraad Maasziekenhuis Pantein
Postbus 55
5830 AB Boxmeer