2. Voor verwijzers
  3. Nieuwsoverzicht verwijzers
  4. Pilot in Boxmeer: eerder naar huis bij halve knieprothese

Pilot in Boxmeer: eerder naar huis bij halve knieprothese

01-03-2024
Maasziekenhuis Pantein Hal

De Sint Maartenskliniek, locatie Maasziekenhuis, is gestart met een pilot om “fitte” patiënten (ASA 1 of 2 en onder de 70 jaar) na plaatsing van een halve knieprothese zo snel mogelijk thuis te laten herstellen. Dit heeft verschillende voordelen.

Ervaring leert dat het goed is voor de patiënt omdat die vaak beter slaapt in zijn eigen bed. Ook is het goed voor de zorg, omdat zo meer bedcapaciteit beschikbaar blijft voor andere patiënten. En het is vanuit kostenoogpunt en inzet van personeel een belangrijke stap.

Goede nazorg is uiteraard wel belangrijk. De patiënt krijgt daarom bij ontslag te horen wanneer het van belang is om te bellen. En in de pilotfase neemt de Sint Maartenskliniek zelf altijd binnen 24 uur contact op om te horen hoe het gaat.

Operaties op twee locaties

De orthopedisch chirurgen van de Sint Maartenskliniek voeren hun operaties uit op twee locaties: in Nijmegen én bij het Maasziekenhuis. Door deze twee locaties met bijbehorende faciliteiten wordt er doorlopend hard aan gewerkt om mensen zo snel mogelijk van dienst te zijn.